Lansering av egen nettbutikk

I valgfaget digital markedsføring fikk vi tildelt en eksamensoppgave der oppgaven gikk ut på at vi skulle etablere en nettbutikk. Vi skulle jobbe i grupper og lite ante vi om hvordan vi skulle gå frem eller hvordan vi i det hele tatt skulle sette opp en nettbutikk. 

Plan

Da var det bare å hoppe i det og først starte med å finne ut hva man skulle selge, her satt lenge og tenkte på hva som kunne være bra og selge og hva vi kunne tenke oss og selge. Til slutt havnet vi på at basic klær er noe som alle stort sett trenger eller vil ha så vi gikk for det. Vi visste at ved å velge dette ville det være stor konkurranse og det kunne fort bli vanskelig å selge siden det er mange store aktører som selger mye av det samme.

Vi valgte å gå for drop-shipping innenfor logistikk delen. Dette gjorde at vi slapp å ha noe varelager. Dette til vår fordel ved at vi sparer penger, tid og ressurser. Ulempen ved dette er at siden vi ikke har noe lager får vi aldri produktet heller så vi har ikke kontroll under leveransen. Derfor måtte vi være nøye når vi valgte hvilke varer vi tokk fra hvilke leverandører. 

Når vi skulle sette opp denne butikken måtte vi finne ut av hvilket system vi ønsket og bruke. Og etter noen timer med gjesteforelesere fant vi ut av at vi skulle prøve Shopify. Etter og ha bestemt oss for det registrerte vi nettbutikken vår der. Det å bruke shopify viste seg å være veldig greit etterhvert. Vi brukte en del tiden i starten til å lære oss hvordan vi orienterte oss selv rundt på siden, men etter å ha prøvd oss frem litt lærte vi fort hvordan vi skulle gjøre ting og få frem ting på nettbutikken. Etter å ha skjønt mer av hvordan vi skulle sette opp nettbutikken prøvde vi å gjøre den så brukervennlig så mulig der det skulle være lett orientere seg frem dit man ville og lett å finne frem til hvor man skulle kontakte oss om det skulle være noe. Siden er delt opp med en meny øverst der man kan trykke seg frem for å komme til hjem siden, produkter, kontakt oss, om oss, og for å se på FAQ. 

OKR 

OKR har hvert med på å dra motivasjonen. Da vi hver uke har sett på OKR`ene vi satte opp i start fasen for å vurdere hvor nærme vi var å nå målene vi hadde. OKR`er satt opp ut ifra hva vi mener vi klarer å oppnå.

Objective: Lansere en funksjonell og ryddig nettbutikk 

KR1: 250 besøkende på nettsiden innen 1 måned etter lansering

KR2: Ha et komplett varesortiment innen mars

KR3: Gjennomføre en transaksjon iløpet 1. mai.

Google analytics 

Vi har også fått lagt inn en google analytics konto knyttet til nettbutikken vår slik at vi kan følge med på dataen om hvor kunden går, hva som vekker kundens oppmerksomhet noe som gir oss tilbakemelding på hva som er interessant og hva som kanskje må bedres for å få kunden til å gå dit vil ønsker. Dette gir oss også en oversikt over hvor det treffer best som i geografisk sett og når på døgnet det er oftest folk på og om man bruker telefonen eller pc mest til å sjekke å handle på nettbutikken. Alt dette bidrar til hvordan man skal lese kundene og hvordan de handler og så videre optimalisere det best ut ifra det man sitter igjen med informasjon.  

Betalingsform 

Når vi skulle sette opp betalingsløsning hadde vi egentlig bestemt oss for å bruke paypal ettersom det er kjent for mange og det føles trygt. Men ettersom det viste seg å være mer vrient enn vi trodde gikk vi heller for løsningen Stripe. Det er en ganske enkel og mye brukt betalingsform, der du bare legger inn betalingskort og gjennomfører kjøp. Enkelt og greit og sparte oss for mye tid. 

Hva jeg har lært 

Under denne eksamen har jeg lært betydningen av OKR, og med det menes både graden er viktig het og hvorfor vi skal bruke det med tanke på at det blir satt opp som og vurderer målene vi har med tidsfrist for evaluering. Også lært nye og gode metoder og implementere på i en oppstart fase eller for en gunstig pris med tanke på at mail er større og lettere del og dele budskapet på som ofte folk sjekker på tlf. Så det å markedsføre seg på mail er ganske produktivt med det at folk stort sett får med seg mailen sin siden man nå har den kobla opp på telefonen og spesielt i vår målgruppe blir mail ofte sjekket. Også lært nytten av WOM, som man kan bruke til det det er verdt. Under dette faget har jeg også lært å sette opp google analytics og koble den opp mot det som skal analyseres som i dette tilfellet var nettbutikken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *